Ze zeggen dat ik onverklaarbare klachten heb

Je gaat naar de dokter met een klacht, ‘want die weet meestal wel raad’. Maar soms vind je dokter geen medische verklaring voor je pijnklacht, langdurige vermoeidheid, buik- ,maag-, darmklachten of uitvalsverschijnselen. Vaak verdwijnt zo’n klacht weer, maar soms ook niet. Als de verklaring voor de klacht uitblijft, wordt er gesproken over ‘onverklaarde lichamelijke klacht’,  ‘psychosomatische aandoening’, ‘functionele klacht’ of ‘somatoforme stoornis’. En dan? het zijn heuse klachten die het leven op zijn kop kunnen zetten. Samen met jou en  eventueel met lotgenoten gaan we op weg om jouw kwaliteit van leven te verbeteren.

Revalidatie voor chronische pijnklachten: van klacht naar kracht

Heb je onbegrepen lichamelijke klachten? Dan is dit programma mogelijk geschikt voor jou. Deze training richt zich op klachten die mensen dagelijks beperken en confronteren. Tijdens het revalideren doorloop je fases als teleurstelling, vermoeidheid, pijn en plezier. Juist tijdens zo’n intensief proces helpt ondersteuning en motivatie vanuit een team om gezamenlijk verder te komen. Naast het trainingsprogramma hebben wij ook andere mogelijkheden om je te helpen zowel fysiek als geestelijk beter in balans te komen. Samen met jou bekijken we wat jij nodig hebt.

Psychosomatische fysiotherapie

We zien steeds vaker dat (langdurige) blootstelling aan spanning/stress of bepaalde levensomstandigheden onbegrepen lichamelijke klachten veroorzaken. Soms is de samenhang tussen lichamelijke klachten en psychische overbelasting niet helemaal duidelijk. Lichamelijke signalen als  vermoeidheid, pijnklachten, hoofdpijn maar ook  benauwdheid, hartkloppingen en/of druk op de borst worden nogal eens genegeerd of verkeerd geïnterpreteerd en kunnen veel psychische onrust geven. Door het op maat inzetten van  coachende gesprekken en lichaamsgerichte oefeningen begeleiden wij je in het herstellen van het verstoorde evenwicht tussen spanning-ontspanning en belasting-belastbaarheid.

Dans- en bewegingstherapie

Heb je soms wel eens het gevoel dat je met je voeten wil stampen wanneer iets niet lukt of wanneer je je kwaad voelt? Of dat je een gat in de lucht kan springen van blijdschap en vreugde? Of het gevoel dat je in elkaar kan krimpen van angst, verdriet of pijn... Je lichaam en beweging ‘verraad’ hoe jij je voelt. Via deze relatie tussen onze mentale gesteldheid en onze beweging kan je ook je gevoelens, gedrag en denkwijzen onderzoeken…. Ervaar hoe het voor jou voelt wanneer je jezelf kan laten gaan op de maten van de muziek. Waar je vrij kan spelen en experimenteren met materialen om mee te dansen. Dat doen we alleen of met een groep, waarbij je je eigen emoties en gevoelens ervaart en jezelf kan ontdekken door te dansen en te bewegen. Leer jezelf kennen, van top tot teen, door te dansen!